Dreceres

dissabte, 12 de desembre del 2015

la Mussara

Ruta d'uns 40,5 km i amb uns 1.100 m de desnivell positiu acumulat rodant pels camins i pistes dels municipis de l'Arbolí, Cornudella de Montsant, la Febró, Prades, Capafonts i Vilaplana.
A les 9:15 hores sortim de l'aparcament que hi ha a l'entrada del poble de l'Arbolí (cota 713 msnm) pel camí asfaltat que porta al Pantà de Siurana un grup de 15 ciclistes dels clubs de Móra la Nova, Riudoms i la Selva del Camp, que deixem al cap de poca estona per agafar un camí que remunta per l'obaga del riu de Siurana que resta al vessant nord de la serra on se troba el "Pic del Gallicant" (1.009 msnm). En aquest camí hi ha punts amb unes bones vistes del Pantà de Siurana amb l'impressionant tall del "Salt de la Reina" i el poble de Siurana al capdamunt, després de fer aquesta primera pujada la fresqueta que feia tot just començar a pedalar ja és história. Bé, cal dir que a causa de la boira baixa d'aquest matí no em pogut veure l'aigua del pantà, però la imatge del poble de Siurana sobre el penya-segat sobresortint com d'un núvol també pagava la pena.
Continuem planejant pel camí, que passa tot just davant del "Mas d'en Ribelles de Baix", fins a una rampa que en un tres i no res ens planta en el riu del Gorgs, que fa de límit municipal amb la Febró, el creuem i de nou pujada fins al camí del Mas dels Frares, que agafem de baixada per dins d'un bosc fins al riu de Siurana, on deixem aquest camí per una dura pista pedregosa que a base d'una sèrie de corba/contra-corba remunta en poc més de 500 m de recorregut un desnivell de 100 m, un cop la pista ja planeja arribem a les runes dels "Masos de Galzeran", on es pot gaudir d'unes magnífiques vistes del Riu de Siurana amb les muntanyes al fons, destacant els pics de "Gallicat" i "la Punta" (982 msnm).
La pista continua per la solana del riu de Siurana tot planejant i baixant per dins d'un bosc, fins que un cop retornats al terme municipal de Cornudella de Montsant torna a remuntar suaument, tot passant pel davant de les runes del "Mas d'en Viles", passat aquest ens aturem prop d'una font per fer un mos i recuperar les forces. La pista va pujant tot entrant i sortint diversos cops d'aquests dos municipis, després d'assolir la cota 1.000 msnm i tot just passat l'encreuament amb el camí de les Critelles, entrem al municipi de Prades, on la pista comença a planejar fins arribar al "Pla de les Deveses" i entroncar amb el PK 34+880 de la carretera T-704, que agafem en direcció a la Febró. Tot just passat el "Coll de Capafonts" (cota 947 msnm) i a l'alçada del PK 33+400 de la carretera T-704, agafem la carretera TV-7041 i tot just fets uns 400 m trenquem a la dreta per agafar un camí que ens retorna al terme municipal de la Febró tot resseguint i en alguns trams trepitjant el terme veí de Capafonts, tot passant per davant de "lo Picorandan" i creuant el barranc de la Cova del Corral, on comença un suau però exigent ascens fins a la creu que hi ha en el punt en què conflueixen els termes de Capafonts, Vilaplana i la Febró, on fem una aturada per reagrupar-nos i reposar forces de nou.
Represa la marxa, es creen dos grups uns que anem per una pista que ascendeix suaument fins al camí dels Motllats i uns altres de més agoserrats que decideixen agafar la pista que passant pel "Collet de la Tina" creua per una tartera que ells anomenen "la batedora" i fa cap també al camí dels Motllats, on ens reagrupem de nou sobre la cota 1.055 msnm, tot just abans de començar una forta rampa de baixada per un terreny pedregós que ens porta fins a una vall de capçalera del riu de Siurana situada als peus del "Puig Pelat" (cota 1.077 msnm) i "la Mussara" (cota 1.056), tot just salvada la vall deixem el camí dels Mollats per agafar una pista que trenca a ma dreta per dins d'una zona boscosa, primer en baixada i després en pujada fins assolir la cota 1.043 msnm, per poc després trencar per un sender PK 21+085 de la carretera T-704, tot just en la cruïlla amb la carretera TV-7093E que porta fins al despoblat de la Mussara, que aprofitem per visitar i gaudir de les impressionants vistes que hi ha des del capdamunt d'aquest llogaret, bé... avui no! ... però alguna cosa es pot intuir.
Durant la baixada cap a la Mussara una incidència mecànica ha fet que ens dividíssim en dos grups, així que un cop reagrupats i com teniem hora reservada per dinar i el temps se'ns tirava a sobre, hem decidit perdonar una trialera per retornar directament a la carretera T-704 i anar a buscar la carretera TV-7092, tot passant pel "Coll de la Negra" (cota 958 msnm) i per davant del que queda del campament militar de "los Castillejos", a l'alçada del PK 5+150 de la carretera TV-7092 trenquem a mà dreta per agafar una pista pedregosa que resseguint la capçalera del riu d'Arbolí ens retorna fins al punt de partida... i cap al restaurant!!!
En definitiva, una gran matinal compartida amb companys ciclistes dels clubs de Riudoms, d'on era el guia que ens ha preparat aquesta magnífica i exigent ruta, i de la Selva del Camp.
Xeics... això s'ha de tornar a repetir!