Dreceres

dissabte, 16 d’abril del 2016

La Fatarella

Aquest cap de setmana no toca sortida fora terme, però el company Xavier Anglada s'ofereix per a fer-nos de guia per una ruta pels voltants de la Fatarella i ensenyar-nos un parell de senders, fet al que no podem negar-nos. Així que sortim amb les bicis carregades als cotxes a les 8 del matí des del Parc Central de Móra la Nova per començar a pedalar a 3/4 de nou des de davant del Casal de la Fatarella, el temps és esplèndid i el cel està ras, pel que serà un matí calorós.

Remuntem pel casc antic on alguns carrers estan "aixecats" per les obres que s'hi estan fent, avui hi ha mercat i estan acabant de muntar les parades, passem pel davant de l'església de Sant Andreu i de l'Ajuntament per sortir a l'alçada del sindicat, on trenquem a la dreta i remuntem cap a l'església de la Mare de Déu de la Misericòrdia, des d'on hi ha un magnífic mirador de la població i els seus entorns. Al baixar se'ns afegeix un company de la Fatarella, Victor, ens dirigim cap a les afores del poble, com si anéssim a trobar la carretera, però abans d'arribar-hi trenquem cap a la dreta per un camí, que al poc es converteix en un sender, tot just en el tram que baixa cap al barranc el ferm empitjora notablement i cal parar una mica de compte.
Al deixar la rampa trenquem cap a l'esquerra per agafar el camí de la Font de Bingaubó que deixem en un trencall cap a la dreta que hi ha abans d'arribar al "Mas de Janela", seguim per un camí que a l'estona es torna sender que discorre pel paratge de "Les Comitjanes", creuant primer el barranc de Bingaubó i després el barranc dels Plans de Gardells, i surt a una pista que agafem de pujada. Al poc tornem a agafar un altre sender per on entrem al terme municipal de Vilalba dels Arcs,... pugem, baixem, tornem a pujar i tornem a baixar, un veritable trencacames,... passem pel "Mas de Ramonet" i al poc sortim a un camí per tornar a agafar un altre sender,... baixem i pugem de nou per sortir de nou a camí tot just passat el "Mas del Ferrer", fem un tram de camí i de nou tram de sender,... i com no, baixada i pujada per salvar el barranc de les Comes... que ens deixa al camí de les Comes, que agafem direcció al paratge de "Damunt la Font", a l'arribar a aquest agafem el camí de la Sesca o de l'Aigua de Font, per on salvem la vall del barranc de les Comes.
Deixem el camí de la Sesca tot just abans de fer la baixada cap el barranc de la Sesca, agafem un camí que trenca cap a l'esquerra i en uns 3,0 km que passant prop del "Mas de l'Estanquer" ens baixa suaument des de la cota +480 a la +400 msnm, fins arribar a un dipòsit d'aigua dels bombers, on ens aturem per fer un mos i reposar forces, des s'aquest punt hi ha unes bones vistes de les valls del barranc de Vallplana.
Reposades les forces fem el sender que ens baixa fins a la cota +320 msnm en un recorregut d'encara no uns 1,2 km, tot crestejant el massís que queda confinat per les traces dels barrancs de Berrús i de les Deveses, tot just en el punt que aquest últim tributa en el primer, passem pel costat d'un camp que no fa gaire han llaurat i sortim al camí de Berrús, per on salvem el barranc del mateix nom, i al poc trenquem cap a la dreta pel camí que passant pel "Mas de Damian" i prop de la "Bassa de Canyola"remunta fins al camí de Sant Joan, i per aquest continuem pujant fins arribar a unes trinxeres de la Gerra Civil que es troben a tocar de l'antic camí de la Pobla de Massaluca. Aturada i foto de grup de rigor.
Al poc ja tornem a estar pedalant per l'antic camí de la Pobla de Massaluca, assolida la cota +405 msnm i abans d'arribar al "Mas de la Mónica" trenquem cap a la dreta per una pista que porta al paratge de "los Barrancs" on troben un divertit sender que passant pel costat d'un refugi de la Guerra Civil, que segurament amb les trinxeres que hem vist fa poc formaria part d'un conjunt defensiu de l'antic camí de la Pobla de Massaluca, baixa crestejant per dins d'una massa boscosa per sortir a la cota +290 msnm en un camí que de baixada creua el barranc de Voravall per entrar al terme municipal de la Pobla de Massaluca, seguim per aquest camí que creua el barranc d'Espartius per anar a trobar l'antic camí de la Pobla de Massaluca tot just en el límit municipal, agafem aquest camí, de manera que retornem al terme municipal de Vilalba dels Arcs, creuem de nou el barranc de Voravall i comencem l'ascens des de la cota 270 msnm fins pràcticament a la cota +400 msnm, per sortir a prop de les trinxeres.
Després de crestejar una estona per l'antic camí de la Pobla de Massaluca trenquem a l'esquerra per baixar per una pista cap al camí de Berrús que seguim de baixada fins arribar a l'alçada del "Mas de Margarito" on trenquem cap a la dreta per agafar una pista que des de la cota +260 msnm i al llarg d'uns 3,0 km ens ha de remuntar fins a la cota +410 msnm, on trobem una cruïlla de camins que naltros hem de seguir direcció a la Fatarella, agafant un camí que descendeix pel vessant del marge esquerre del barranc de la Sesca fins creuar la llera d'aquest barranc, passant pel costat del "Mas dels Gossos", i entrant en el terme municipal de la Fatarella tot creuant el barranc de Sant Francesc, per on fem cap a la pista asfaltada de Sant Francesc, per on remuntem els últims 5,2 km que ens falten per arribar a la Fatarella per la part baixa del poble, passant a tocar de l'Ermita de la Mare de Déu del Carme, en aquest recorregut que ressegueix la traça del barranc de Sant Francesc podem observar tot un seguit de construccions de pedra seca (marges i cabanes), així com nombroses ruïnes d'antics molins.
Una ruta exigent, però amb trams molt xaladors!!!... gràcies als amfitrions per guiar-nos per aquests racons del seu municipi i voltants.