Dreceres

diumenge, 17 de setembre del 2017

Riba-roja d'Ebre

Primera sortida mensual de la campanya 2017/18 un cop acabat el període de vacances de la majoria. S'ha notat amb una gran afluència de ciclistes: Ramon C, Josep, Carles, Ignasi A, Sergi U, Miquel, Xavier N, Ramon L, Sergi A, Jordi R, José Luis, Xavi A, Gerard, Sergi E, Cristina G i Simon.
track del dia
Quan arribem a Riba-roja d'Ebre abans de 2 quarts de 9 del matí fa fresca, sembla que ja l'estiu hagi marxat i tothom anem amb jaqueta i fins i tot alguns amb pantalons llargs. De fet quan comencem a pedalar o a córrer tenim veritable fred ja que sense fer gens d'escalfament la baixada sortint de Riba-roja ens deixa amb moltes ganes de començar realment a pedalar per poder entrar en calor.
Tan d'hora agafem la carretera que puja cap a la Fatarella per la vall de Ribes tot canvia, ja no notem fred, ara la temperatura és nota molt agradable i sense gens d'aire el que dona ganes de seguir pedalant. Pugem 4 km per la carretera on trobem rampes força fortes, indicat entre el 12 i el 14% de desnivell, superades sense cap problema, encara estem frescos, i al cap de 4 km a l'alçada de les Modorres, la deixem i sortim per l'esquerra per ara ja agafa la pista de terra que ens ha de pujar als Montserrats.
Aquí les rampes ja son més fortes, superant en algun tram el 20%, i ens comencem a allargar, cadascú puja al seu ritme amb tranquil·litat i gaudint encara d'un bon paisatge, amb finques d'oliveres intensives al fons de la vall de les Modorres que deixen dibuixades les corbes de nivell de la vall.
A mitja pujada ens trobem a Ramon Puig que ens està esperant per ensenyar-nos un forn d'oli de ginebrer que hi ha a la vora del camí. Ens dona un seguit d'explicacions molt interessant de com extreien en el passat l'oli de la fusta del ginebrer femella mitjançant una destil·lació en sec. Ha estat una estona de descans que ens ha anat de meravella per emprendre la resta de pujada que sabem que serà duríssima.
Els 2 darrers km de pujada són realment excepcionals, mai havíem fet unes rampes tant i tant dures, amb pendents superiors al 30%! i continuades!, que han fet que tothom hagi tingut de descansar o continuar a peu per poder culminar la remuntada. Ningú s'ha queixat de la duresa i és que tots tenim les ganes de superar els reptes que ens proposem i de fet la majoria de cares al arribar a dalt són alegres malgrat l'esforç realitzat que reflecteixen.
Es l'hora de reposar forces, esmorzar, beure i sobretot comentar la proesa realitzada a mida que els ciclistes anem arribant. Un cop ja refets és l'hora del gaudi i iniciem el descens per una sendera que ja havíem fet al juny del 2014, la de l'Hedra, i que és força practicable llevat de dues rampes molt llargues que per prudència la majoria fem a peu.
A mig recorregut es poden veure unes vistes molt amplies sobre el pantà de Flix i tota la Ribera Alta que fa que ens hi aturem una estona a contemplar-les.
Al final de la sendera tots arribem sense cap problema i tornem a sortir a la carretera per pujar un tros curt per sortir per un camí no gaire transitat, per l'herba que hi ha, que ens pujarà als Valencians.
Aquesta segona pujada del dia, tot i ser forta, és molt més pedalable que l'anterior i tothom la puja més o menys lentament, ja que el terra segueix tenint molta pedra solta que obliga a treure a tothom la seva perícia per a remuntar-la.
Ara solament queda ja baixar a la vall de la ermita de Sant Francesc de la Fatarellla per una pista ampla, amb pendent molt uniforme que fa que agafem força velocitat tot i que amb la graveta que hi ha fa que tinguem d'extremar les precaucions per a no patir cap caiguda. Al arribar al fons de la vall la pista està asfaltada i en un no res ja som a l'ermita que ja em visitat en altres sortides.
Continuem en baixada, ara amb molta menys pendent fins a la carretera on ja tenim la cua d'un braç del pantà de Riba-roja amb una bonica estampa de les barques amarrades al moll del càmping.
Per carretera ens arribem, tot contemplant les diferents raconades, fins a la presa on ens tornem a trobar a Ramon que ens espera acompanyat per un altre amic per ensenyar-nos el centre de maquetes de preses i estudi hidràulic que hi ha una mica més avall.
Passem la presa i fem la visita que també resulta molt interessant observant les maquetes de la presa de Mequinensa, Riba-roja, la Baells, ....
Amb les visites i les pujades que hem fet ja s'ha fet tard i continuem per la pista asfaltada fins al pont del riu i directe cap al cotxe.
Ruta amb la pujada més exigent que hem fet fins ara, amb vistes amplies de la cubeta nord de la Ribera i de les valls de la Fatarella en el seu extrem nord. Dia magnífic en que tothom a gaudit.